tirsdag den 19. november 2013

Glutenfri madbrød med spinat, feta og oliven

Kan glutenfrit brød overhovedet smage godt?

Det spørgsmål stillede jeg mig selv flere gange da jeg havde mistanke om, at min krop nok ikke var så vild med gluten. Det samme spørgsmål har jeg set mange gange i min kærestes øjne når jeg i starten fremviste det ene lettere mystiske bagværk efter det andet. Han smagte troligt på det hele, men nu behøver han heldigvis ikke længere lade som om det smager godt - jeg har nemlig endelig fundet nogle gode basis opskrifter, der virker og smager godt!



Disse madbrød er lavet med inspiration fra SundMums opskrift på pizzaboller, hvor jeg selv har ændret og tilpasset efter hvad jeg havde og plejer at kunne li i mit brød. Her er resultatet; 8 madbrød. Hvis du bruger muffinsforme skal du nok regne med ca. 12 ud af denne portion.


Min opskrift endte med at blive;


  • Rør 2 spsk Husk ud i 4 dl. lunkent vand. Lad det stå i 2-3 min. mens Husk suger vandet.
  • Tilsæt en knivspids salt, 1 tsk bagepulver og 1 spsk olie og rør. 
  • De øvrige ingredienser tilsættes én af gangen og der røres med en ske imens;
    • 1 dåse tomatkoncentrat
    • 2 spsk. skyr
    • Så meget oregano og basilikum som du kan li (evt. lidt chilliflager eller finthakket frisk chilli)
    • Ca. 2 dl. boghvedemel
    • Ca. 2 dl majsmel 
    • Ca. 1 dl kikærte mel (du kan selv skifte meltyper efter hvad du har og kan li)
  • Dejen burde nu have en lind, men ikke fast, konsistens. Den er mere vandet end normal dej til brød, men det må den gerne være. Den skal bare føles let fast at røre rundt i
  • Nu tilføjes;
    • Et par håndfulde frisk spinat (hakket groft)
    • Ca. 50 gram feta (eller mere hvis du er vild med feta
    • En håndfuld oliven (hakket groft)


Dejen puttes i enten brød eller muffinsforme og bages ca. 25-35 min (alt efter hvor store formene er, kig til dem undervejs) ved 180 grader varmluft.

De smager ret så lækkert til både frokost med pålæg eller som tilbehør til aftensmaden. Og holder sig friske i 3-4 dage på køkkenbordet :)




1 kommentar: