mandag den 18. november 2013

"Jeg starter på mandag..."

Hvor mange gange har du sagt den sætning?

I dag hader jeg lidt at det er mandag. Nej, jeg sprang ikke top-motiveret ud af sengen i morges og glædede mig til en ny, sund og aktiv dag. Ja, jeg spiste sukker i weekenden og føler mig i dag tung og træt. Det er sådan en mandag hvor jeg er tilbøjelig til at falde i den gode gamle fælde; "denne ugen bliver meget bedre, sundere og jeg formår at nå meget mere! Det er jo en ny start"

Desværre forholder det sig sjældent sådan. Du skifter hverken personlig eller hverdagsstrukturer bare fordi dagen skifter fra søndag til mandag. Livet er nu engang op og ned, og ind i mellem er man bare småstresset, såtræt eller hvad man nu er. Ligesom der også er perioder hvor alt kører på skinner og man er glad det meste af tiden.


Derfor tror jeg, i forlængelse af mit indlæg om sundhedsopfattelser i går, at man skal droppe tanken om "jeg starter på en frisk på mandag". Jeg ville da ønske, at hver dag føltes som en sommerdag hvor solen skinner og mulighederne er endeløse. Der hvor tiden er lang, humøret højt og energien i top. Men i virkeligheden er det bare en mørk mandag aften i november.

Tanken om en dugfrisk uge kan her godt være en fristende tanke.  En ny uge med nye muligheder og hvor lærredet er tomt. Men realiteten er en anden. Mit lærred er fyldt med efterårsfarver og hverdagen er travl. Jeg har travlt, min krop har travlt og mit sind har travlt. Derfor er det okay, at min træning primært foregår hjemme og jeg ind i mellem hopper i nødde/sukker skålen. 


Jeg ved, at mine hverdags vaner er (relativt) sunde og derfor giver jeg mig selv lov til at afvige lidt fra rutinerne i perioder. Hvis jeg skal ændre mine vaner, så skal det ske med bevidste handlinger og som konsekvens af noget jeg gerne vil forbedre i mit liv - ikke fordi det er mandag og jeg ønsker mig en ny start.
Andre der kender de grå mandagstoner?

2 kommentarer:

  1. Den sætning siger jeg så vel som hver mandag i et eller andet omfang :) Så kan man liiige spise lidt bedre eller træne mere eller læse flere lektier eller gå tidligere i seng eller.... Ja du kender det godt ;)

    www.etskridtadgangen.dk

    SvarSlet
  2. Oh yes, jeg kender den meget godt! Det er som om der er noget fristende og tillokkende ved at have en helt ny uge med nye muligheder, selvom det jo bare er dagen der skifter. Jeg prøver meget bevidst at bekæmpe de tanker og i stedet sørge for generelt at skabe den hverdag jeg gerne vil have, men det er sgu svært ikke at drømme om sundere mad, mere tid til træning, mere overskud til studier osv.. Og så er mandag bare en god dag at starte på ;)

    Tak for din kommentar, vi må støtte hinanden i at undgå the monday blues :D

    SvarSlet