søndag den 24. november 2013

Sukker - din satan!

Skal vi hygge os?

Nu er weekenden snart slut og jeg har haft besøg af en god veninde. Hende og jeg skulle naturligvis hygge os. Og helst på måde hvor man snakker om alt mellem himmel og jord og spiser noget hyggeligt. Der er et element af frihed i at "give slip", at slappe af på den måde kroppen bare skal tage imod de lækre endorfiner som sukkeret udløser i hjernen. Jeg var derfor gået i krig med min yndlings guilty pleasure: bland selv slik!

Jeg ved godt, at det er fyldt med de værste e-numre, smækket med sukker af den mest klistrede slags og intet godt gør for min krop. Alligevel er det dragende på mit indre sukkermonster. De lyse farver, de sjove former og forventningens glæde når jeg går hjem fra butikken med en pose af de fantastiske (og lidt forbudte) godter. De var dog kun fantastiske de første 20 min. Der var de var til gengæld også skønne, og min krop sugede til sig af det vanedannede og lækre stads. Men pludselig fik jeg det rigtig dårligt. Det sker efterhånden tit hvis jeg "forkæler" mig selv med usunde sager. Min krop kan simpelthen ikke lide det og alligevel fortsætter jeg med mentalt at huske slik som noget fantastisk - skræmmende, ikke?

Skal man så have dårlig samvittighed?


Jane har på sin blog skrevet et virkelig godt indlæg om sukkerafhængighed. Jeg har på fornemmelsen at det er relevant for stort set os alle, da sukker jo er alle vegne og meget svært at slippe. På trods af gårsdagens kvamle, mavekramper og dårllig søvn, så er jeg ikke i tvivl om, at bland selv slik fortsat i min hjerne vil gemmes under "ting du godt kan lide".

Men hvad gør man så dagen efter? Begraver sig selv i dårlig samvittighed og lever af agurk og gulerødder? Det har jeg gjort. Og ved i hvad? Det virker ikke!
Jeg arbejder på at slippe alt hvad det hedder dårlig samviitghed og bare acceptere at alle giver slip i ny og næ. Det kommer naturligvis an på hvilke mål du har og hvor hurtigt du regner med at opnå dem, men generelt mener jeg ikke, at en sukker-rus i ny og næ ødelægger dine chancer for at få en sund og tonet krop.

Op på hesten igen

Dagen efter et sukker-orgie vil jeg derfor ikke mene, at du skal spise færre kalorier end du plejer, træne ekstra eller på andre måder "straffe" din krop. Nyd at du har givet slip og vend derefter tilbage til dine sunde hverdagsvaner. Hvis du, som mig, er ret sensistiv overfor sukker og din krop reagerer ved at få det skidt, så kan det hjælpe at skrue en smule ned for kulhydraterne dagen efter og få masser af protein og sundt fedt!


Lav fx. en mexikansk aften med alle dine yndlings grøntsager, oksekød, sukkerfri salsa (de hotte plejer at være uden sukker) og en lækker hjemmelavet guacamole med 2-3 bløde avocadoer rørt op med skyr, citronsaft, salt/peber og hvidløg.


Hvis du som mig ikke særlig godt tåler gluten, eller bare gerne vil skære ned på kulhydrater, så kan du med fordel skifte tortilla pandekagerne ud med salatblade og lave små "tacoskåle" i dem. Jeg tilføjede lidt ekstra grønt i form af revne gulerødder og toppede med usaltede cashewnødder.
Og hvis trangen til det søde fortsætter.. Så drik en ordenlig spand Cola Zero ;) Du får masser af kunstige sødestoffer og bobler i maven, men det kan tage de værste cravings efter mere sukker!




5 kommentarer:

  1. Jeg forstår det heller ikke... .
    Når jeg spiser slik får jeg ondt i maven med det samme, mega oppustet mave og virkelig decideret ondt i maven! :-( ..Og det samme dagen efter!
    Og alligevel gør jeg det ? ... Men helt ærligt så er det ikke særlig hyggeligt at have ondt i maven! :(

    Hilsen Maya
    www.mayadroem.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det er nemlig et evigt dilemma! Jeg er selv dybt facineret af den skræmmende effekt sukker har. Tænk hvor afhængighedsskabbende det er når vi bliver ved med at spise det selvom vi både får det dårligt og ved hvor skidt det er for kroppen?
      Har du prøvet at ekperimentere med fuldstændigt sukkerstop i fx 21 dage og derefter langsomt introducere frugt, sødemidler osv som erstatning?
      Det er bare utrolig svært i praksis at holde det, da sukker jo er en del af enhver social sammenkomst.

      Det er et emne jeg fortsat vil skrive om, da jeg virkelig synes det er spændende! Især den sociale faktor i sukkermad :)

      Tak for din kommentar Maya! :D

      Slet
  2. Jeg kan fortælle dig, at jeg har fyldt mit hoved med slik næsten hele dagen igår. Har jeg dårlig samvittighed? Nej, egentlig ikke, selvom jeg måske burde.... Jeg synes dit indlæg er rigtig godt, og som du selv siger, så skal man jo bare op på hesten igen!
    Rigtig fin blog du har, fandt den lige via en anden blog! Jeg vil i hvertfald følge med her fremover.

    Mvh Matilde.
    www.matildegoesfit.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Matilde.

      Tusind tak for rosen, den er jeg glad for :) Jeg er endnu ikke så god til det tekniske bag bloggen, men jeg arbejder på at lave relevante og gode indlæg, så jeg er glad for du vil læse med. Din blog ser også super fin ud, jeg tjekker den nærmere ud senere i dag :)

      Det gælder nemlig, efter min mening, om at droppe den dårlige samvittighed. Den kommer man sjældent særlig langt med og den er ikke konstruktiv for en sund livsstil på længere sigt. Dejligt du kunne bruge indlægget :D

      Slet
    2. Lige præcis! Før i tiden brugte jeg tit den dårlige samvittighed som undskyldning for min manglende træning.. Tanker som "Det kan ikke betale sig" osv kom hele tiden. Men nu er jeg total afklaret med, at det bare er at komme op på hesten igen, som du siger!
      Du skal være så hjertelig velkommen til at kigge lidt med på min blog i hvertfald!

      Mvh. Matilde

      Slet