tirsdag den 10. december 2013

Foodprep!

Intet overskud? Forbered din mad!

Overskud er ikke lige det jeg har allermest af disse dage, da jeg er på antibiotika kur og langsomt er ved at blive frisk igen.

Jeg har derfor ikke fået trænet, men har heldigvis spist ok. Der er røget lidt nemme løsninger og lidt juleslik ned, men det skal der også være plads til når man er syg, synes jeg. En ting jeg selv er blevet meget glad for er; foodprepping. Begrebet dækker bare over at man én dag planlægger og forbereder sin mad til næste dage ved at lave store portioner af fx. kød, grønt og kulhydrater som let kan opbevares i tupperware i køleskabet og tages ud de næste dage.

Det tager naturligvis lidt tid at forberede større portioner mad, til gengæld tager det max 1 minut at lave frokost de næste par dage, så jeg synes det er et godt udbytte i forhold til at få mere overskud og god mad samtidig.


Tun, grønt og quinoa 

Min prep bestod af en stor portion tun, flåede tomater og "tøm køleskabet" grøntsager. Det hele fik også en gang hot salsa og grønne bønner fra frost. Derudover kogte jeg en stor portion quinoa som sagtens kan holde sig i køleskabet i 4-5 dage efterfølgende og spises sammen med kød og grønt.

Quinoa er et proteinrigt frø som er naturligt fri for gluten og er et godt alternativ til fx. bulgur eller perlebyg hvis man er sart overfor kulhydrater, eller bare savner afveksling i sit tilbehør :)



1 kommentar: