lørdag den 14. december 2013

Hvorfor styrketræner jeg? Tanker om træning, form og fremgang

Hvad driver mig?

Det er i dag 11 dage siden jeg styrketrænede. Der er ikke gået så lang tid mellem min træning siden jeg blev opereret i oktober. Før det kan jeg ikke huske hvornår der sidst er gået ti dage imellem styrketræning. Jeg er pt på antibiotika, da jeg har fået lungebetændelse. Utrolig dårlig timing i forhold til studiet og sociale arrangementer i december, men sådan er det nogle gange. Sygdom er man ikke herre over og min krop skal have søvn, te og ro for at komme ovenpå igen.

Den ufrivillige pause har sat mange tanker i gang. Især omkring hvad styrketræning normalt fylder i min hverdag, hvor meget tid jeg bruger på det og hvorfor det betyder så meget for mig. Min kost har ikke været særlig struktureret de sidste par uger pga træthed, sygdom osv. Jeg kan mærke, at træningen også er en kæmpe motivation i køkkenet. Jeg spiser naturligt sundere når jeg træner, og jeg får mindre lyst til sukker når jeg har godt gang i træningen.

Er der andre der kan genkende det? 


Hvad betyder træning for mig?

Jeg vil åbne op for mere personlige indlæg den næste tid. Det har taget noget tid, men det var egentlig derfor jeg besluttede mig for at starte bloggen; fordi jeg føler at jeg har noget nyt at bidrage med i denne verden af sundhedsbloggere. Nogle af mine indledende tanker om blogstarten kan læses i det første indlæg HER

Min historie er ikke som de flestes, da jeg er født med dårlige hofter og opereret 9 gange i hofte og ryg. Det betyder, at jeg muligvis har et andet forhold til træning end andre. For mig er træning ikke en selvfølge, det er et privilegium som man skal kæmpe for. Jeg har kæmpet 9 gange for at komme i nogenlunde form og det er først nu, at jeg har mulighed for at tage min træning videre end fra "hygge-træning" 3 gange om ugen i centeret. Det er stadig med mange forbehold, da min krop endnu ikke er stærk nok til fx. tung bentræning. Det tager mig lang tid at komme i form, men det er ok. Træning giver mig nemlig meget mere end blot fremgang på formen!

Jeg begyndte at styrketræne mere seriøst i kølvandet på min genoptræning efter den sidste større operation for et år siden. Herefter har jeg mærket en stor forskel i både krop og sind. Styrketræning giver mig det vildeste "kick"! At komme afsted, at gennemføre en træning og blive bare lidt bedre end sidste gang, det er fantastisk! Alle træninger er ikke lige gode og det er ikke altid min krop samarbejder, men de gode gange gør det hele det værd!

Styrketræning er meget mere end bare tunge vægte og flexen af de nye muskler. For mig er det en helt ny måde at bruge min krop på, at lære min krop at kende og mærke at jeg kan! Det giver en helt særlig fornemmelse af selvtillid at kunne løfte lidt mere end sidste gang. Min omgangskreds er relativt forstående, men nogen synes det er spild af tid, fjollet osv. at bruge så mange timer på at løfte vægte hver uge. Det kan jeg godt forstå man synes hvis man ikke er bidt af det, men for mig betyder det bare rigtig meget for hvordan jeg har det i hverdagen - jeg bliver glad af træning!


Status på min form: en smule fremgang på ryg og skulder

Det er jo ingen hemmelighed, at mit langsigtede mål med styrketræningen, er bikinifitness. Det er ikke muligt for mig at træne til scenen i 2014, så nu er målet 2015. Det gør ikke noget at rejsen er lang, for jeg nyder hvert skridt på vejen.

Det er lidt grænseoverskridende med billeder af mig selv på denne måde, men jeg har besluttet mig for at dedikere mig til denne livsstil og da jeg ønsker at inspirere andre, så må jeg også dele ud af mig selv og mine erfaringer.
Her er mine seneste formbilleder, hvor jeg synes der er en smule fremgang at se på ryg, skulder og arme. Det er ikke meget endnu, men jeg arbejder på det!


4 kommentarer:

  1. Det ser godt ud og så længe man tror på det er der vilje nok :)
    You go girl

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis, det tror jeg også på! :D

      Mange tak for opmuntringen, det betyder meget :)

      Slet
  2. Godt indlæg! og dejligt at læse noget personligt, synes jeg er rigtig godt at få med også :)

    jeg er helt enig med dig i, med hensyn til det at når man træner får man også mindre lyst til at spise noget sødt/sukker. Det er ligesom du skriver en motivations faktor i sig selv :)

    Jeg synes det er super flot, at du oven på 9 operationer er kommer igen hver gang! Og fedt at du føler du nu kan tage den videre fra hygge træning til lidt mere seriøs og målrettet træning :)

    Hilsen
    Simone
    http://fitandlovinit.bloggersdelight.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar, det varmer utrolig meget! :D Jeg falder også i ligesom alle andre og elsker selv at læse mere ærlige og personlige indlæg på andre blogs, så nu må jeg selv ind i kampen ;)

      Min drøm er bikini fitness, men det er vigtigt for mig at gøre det i et tempo hvor min krop kan være med og jeg bliver stærkere i stedet for at skade kroppen.

      :)

      Slet