mandag den 23. december 2013

Julelækkerier; Pebernødder uden mel og sukker

Lette og enkle snacks der gør lykke i slikskålen til jul!

Juletiden er bagetid, hyggetid og ikke mindst; spisetid! Du kan vælge at spise alle de julegodter du har lyst til, du kan holde dig helt fra dem eller du kan vælge til og fra lækkerierne som du har lyst. Jeg har valgt at køre konceptet sundERE december, hvilket ikke udelukker traditionelle godter og desserter, men bare begrænser og supplerer dem med sundere alternativer og træning oveni. Det bedste fra begge verdner hvis du spørger mig ;)

I går var jeg i køkkenet og lavede to slags lækkerier. De er ikke lowcarb, men mel og sukkerfri og smager helt fantastisk!



Du skal bruge næsten de samme ingredienser til begge varianter;
  • Dadler (enten friske eller tørrede som du har lagt i kogende vand 5 min for at bløde op)
  • Figner (her er de tørrede nok bedst)
  • Mandler, valnødder eller andre nødder du kan li.
  • Rom! Brug essens hvis du vil undgå alkohol, men jeg brugte ægte rom, det er jo jul :D
  • Ren rå kakaopulver

Dadelkugler i nye klæder...


Den ene halvdel af portionen lader du få en sjat rom mere (eller essens) og stiller til side imens du tager den anden halvdel og giver en ny smagsprofil. Det skal nemlig blive til "pebernødder"!
  • Tilføj enten en færdig pebernøddemix krydderiblanding eller rene krydderier; hvid peber, kanel, kardemomme og vanilje.
  • Tril dejen til små kugler og stil dem på en bageplade
  • Bag i ovnen ved 180 grader varmluft i ca. 25 min indtil de er sprøde
Kønne er de ikke, men jeg lover; de er utrolig velsmagende! De bliver ikke sprøde som traditionelle pebernødder, men får en dejlig sprød skal og er blødere i midten. Prøv dem!


De klassiske dadelkugler med kakao og rom

Den nu rommættede anden halvdel af portionen kan du tage frem og trille til små kugler som ikke skal bages. De trilles i kokosmel, kakaopulver eller finthakkede mandler.

Fordi jeg allerede var i gang i køkkenet og havde tingene fremme, så besluttede jeg mig for at eksperimentere med den sidste klat af dejen. Den blandede jeg med lidt peanubutter, trillede til små barer og smed i ovnen til "pebernødderne". Det er måske ikke for alle, men jeg synes kombinationen af rom, kakao og peanutbutter var fantastisk. Prøv det hvis du, ligesom mig, er tosset med peanutbutter!


Jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke var vild med disse klassiske dadelkugler! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar