mandag den 27. januar 2014

Opbakning fra omgivelserne!

Når det er svært, så er støtte guld værd!

Det er ikke altid nemt for omgivelserne når en person ændrer livsstil. Det kan være fordi arbejdet fylder mere end det plejer, fordi man mister sit arbejde, bliver forældrer eller noget helt andet. Alle ændringer i livet påvirker ikke kun dig selv, men også dem omkring dig - både på godt og ondt. Nu er jeg meget grøn og ny i hele fitnessverden, men jeg kan allerede nu mærke, at mine sociale aftaler og omgivelserne påvirkes af mine valg og fravalg. Ikke mindst fordi jeg selv endnu ikke kender mig selv godt nok i denne verden og skal finde min plads. De nye vaner er fantastiske og hjælper mig mod mit mål, men det er også rigtig svært at skulle ændre sine vaner og træde ud af sin komfortzone!

Jeg forventer hverken forståelse eller accept fra alle der kender mig, men blot en vis form for respekt og anerkendelse af forskellen i vores måder at leve på. Heldigvis har jeg primært modtaget positive tilbagemeldinger og der har ikke været de store problemer endnu. Det kan være en udfordring med spiseaftaler, fredagsbarer eller familiebesøg, men indtil nu har det været min taktik at være åben og ærlig, og det har virket!

I det daglige er min kæreste en utrolig stor støtte, idet han tror på mig og mit projekt, men også fordi vi deler lejlighed og liv, så det ville være umuligt at gå igennem uden hans opbakning. Han accepterer de timer jeg bruger i centeret på træning, alle timerne det tager at planlægge maden og ikke mindst alle de timer jeg bruger på at snakke om det ;)


Jeg er også så heldig at jeg bor i en opgang med de sødste naboer. På min fødselsdag i fredags bankede de på med denne fantastiske kurv fyldt med godter - bodybuilding style! Der var 1 kg skyr, en masse grøntsager, lidt nødder og en pose Nellie Dellie vingummier sødet med stevia. Hvad mere kan man ønske sig?


Gode råd hvis du er midt i en livsstilsændring:

  • Vær ærlig overfor dine omgivelser om hvordan du har det, både på godt og ondt. Min erfaring er, at forståelse er nemmere at møde fra andre når man selv er sårbar i en situation
  • Vær klar omkring hvorfor du ændrer din livsstil - ikke mindst overfor dig selv
  • Vær klar over at ikke alle er enige med dig og accepter det
  • Vær forudseende før sociale aftaler, tjek menuen hvis i skal spise ude eller vær ærlig overfor værten.Tilbyd selv at tage mad med eller foreslå et sammenskudsgilde
  • Husk at det hele ikke handler om din nye livsstil. Eller, jo for dig gør det, men ikke for alle andre. Find ligesindede og tal med dem, men prøv at mærke efter hvor meget dine omgivelserne reellt har lyst til at tale om det.
  • Husk at det er en proces og ting tager tid. Hvis du er konsekvent med dine nye valg, så vil dine omgivelser med tiden se at du er seriøs omkring det.
Hvilke erfaringer har i med livsstilsændring og omgivelser?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar